Rólunk írták


Parkolás automata garázsban - pro és kontra (II. rész)

KÜLÖNFÉLE TECHNOLÓGIÁK
A válság következtében tisztult a piac. A megvásárolható rendszerek alapvetően két technológiai csoportba sorolhatók: az egyik megoldás lényege, hogy a robot egy tálcát mozgat, amire az ügyfél autójával előzőleg ráparkolt, a másik rendszer viszont magát az autót mozgatja a saját kerekein. Mindkét rendszernek megvan a maga előnye és hátránya.
Az első változatnál az üzemeltető büszkén állíthatja, hogy nem nyúl az autóhoz, hiszen csak a tálcát mozgatja. Ennek azonban ára van, az ilyen rendszerek sok elektronikus és mechanikus alkatrészt tartalmaznak, ami miatt a karbantartással komoly és felkészült céget szabad csak megbízni.
A második változat ugyan lényegesen egyszerűbb felépítésű (talán üzembiztonsági szempontból kevesebb kockázati tényező merülhet fel), de itt az autót ide-oda mozgatják a garázsban; bár kétségtelen, hogy egy átlagos autó a normál utcai használatban ennél azért sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve.

NÉMET PRECIZITÁS
Európa egyik vezető automata parkolási rendszer gyártója a német WÖHR vállalat. A gyár közel 50 éves múltra tekint vissza, nem csoda, hogy ezalatt az idő alatt többféle rendszert is kifejlesztettek. Budapesten több WÖHR rendszerű parkoló is van, a legismertebb a BAZILIKA GARÁZS és a FARNKLIN GARÁZS. A WÖHR alapvetően tálcás rendszer csakúgy mint a szintén német KLAUS. Ez a cég is legalább 50 éve foglalkozik különféle automatizált parkolási megoldásokkal, kínálatában sokféle helytakarékos rendszer található. Ezek egy része privát használatra is alkalmas, a 2-6 autó tárolására alkalmas kis liftekkel családi házak parkolását is lehet bővíteni.


KELETI EGYSZERŰSÉG
A koreai MP-SYSTEM rendszer egy más kategóriát képvisel. A robot itt egyértelműen az autót mozgatja. Üzemeltetési szempontból nyilván kisebb a meghibásodás kockázata, hiszen a rendszernek csekély számú mozgó eleme van. A tavaly megnyílt Akácfa utcai A60 PARKOLÓHÁZBAN 340 parkolóhely került kialakításra. Ha nem így épült volna meg a garázs akkor legalább 100 férőhellyel lenne kevesebb. A zsúfolt kerületben ez igen jó eredmény, hiszen a parkolóház építésére alkalmas telkek száma a nullához konvergál. A garázs aktív marketingtevékenységet folytat, kommunikál a környék lakosságával ez pedig jó hatással van a szakma megítélésére.

PARKLOÓGÉP OTTHONRA
Talán kevesen tudják, hogy a piacon sokféle kisebb, egyszerűbb, főleg otthoni használatra alkalmas parkológépeket is lehet kapni. Ezek általában 2-6 autó egymás melletti és alatti tárolására mozgatására alkalmasak, elektromosan vagy hidraulikusan működnek. A kis parkolóliftek segítségével a járművek akár a föld alá is süllyeszthetők vagy ha a garázs magasabb akár, emelőként is használhatók.

KI FIZETI A RÉVÉSZT?
Mindent egybevetve megállapítható, hogy a robotgarázsok valamiféle többletet, "hozzáadott értéket" próbálnak közvetíteni az ügyfelek felé: nem kell parkolóhelyet keresni, benzint lehet megspórolni, az ügyfél lábai elé hozzák az autót, stb.
Ezeknek a hozzáadott értékeknek azonban a befektetés kedvező megtérülése érdekében be kellene épülnie a parkolási díjakba, vagy le kellene nyomnia a versenytársak árait a piacon. A valóság azonban még mindig kihívásokkal teli. Az ügyfelek nem ismerik, és nem értékelik az automata garázsok precizitását, a beléjük fektetett óriási fejlesztést és munkát. A marketingre, kommunikációra fordított energia és pénz nem áll összhangban a fejlesztésre fordított energiával.
Az ügyfelek nagy része továbbra is úgy gondolja, hogy nem kíván ezeknek a technikai bravúroknak a része lenni, inkább csak megáll szépen csendben az utcán, mert arról már tud valamit. A kommunikációs problémákat kezelni csak hosszú távú, előre felépített marketing stratégiával lehet, amiben az ezeknek a high-tech létesítmények a prémium jellegét célszerű kidomborítani.


Szolgáltatások I Árak I A rendszer bemutatása I Fotógaléria I Rólunk írták I Parkolóhely online foglalás
Kapcsolat I Kérdőírv I Jogi nyilatkozat I Impresszum I Partnereink