Rólunk írták


Robotok pakolják az autókat a beton-méhkasba Budapesten (Forrás: www.stop.hu; 2008.07.03.)

Átadták Budapesten belvárosában Európa első robottechnológiával működő parkolóházát. A rendszer teljesen automatikus, működtetése emberi erőforrást nem igényel. A méhkasra hasonlító épület tíz szintjére Koreában gyártott robotok pakolják be az autókat. Az épületben összesen 340 gépjármű fér el és az üzemeltető társaság szerint legfeljebb harminc másodperc lesz egy autó ki és beparkolása.

A rendszer - az építők elmondása szerint - annyira újnak számít, hogy Európában az Akácfa utcaihoz legközelebb csak Londonban lesz hasonló parkolóház, ott most folynak az épület előkészítési munkálatai. A parkolóházban egyébként három teherlift és összesen hat robot működik, liftenként kettő. A parkolási szisztémában a fejlesztők szerint az a nóvum, hogy itt az autók nem egy úgynevezett guruló tálcára állnak fel és azt mozgatja a rendszer, hanem a szenzorokkal ellátott robotok emelik meg az autókat. A behajtás előtt, egy szintén automatizált rendszer leméri a jármű tulajdonságait, majd ha a jármű alkalmas a beparkolásra, akkor behajthat. Ellenkező esetben az autós információs monitoron látja, hogy járművével nem állhat be. A művelet minden autó esetében legfeljebb harminc másodpercet vesz igénybe. Megjegyzi a kuncsaft parkolási szokásait Csuhay Attila, az ingatlanfejlesztést végző, GPM nevű cég ügyvezetője állítja, a forgalomban lévő személygépkocsik kilencvenkilenc százalékát képesek beparkolni. Magába az épületbe, az autók közé a robotokon kívül más nem juthat be, és egyébként ez életveszélyes is lenne. A sofőröket külön táblák figyelmeztetik, hogy szálljanak ki az autóból, de a házat kamerarendszer is felügyeli, amelyet egy központban folyamatosan nyomon követnek. Az robotautomatikát pedig olyan szoftver vezérli, amely megjegyzi a kuncsaftok parkolási szokásait, így például a bérletes, hosszútávra parkoló vendégeket a robotok inkább belülre, míg az egy-két órát parkolókat főleg kívülre pakolják. A helytakarékos rendszerrel a tíz emeletes betongarázsban így összesen 340 gépjármű fér el. Az épületet egy magán nyugdíjalapból fizették Mint az ügyvezető kérdésünkre elmondta, magát az épület formáját a telekhez optimalizálták, minden építési jogszabályt betartva. Az, hogy miért nem mélygarázst építettek, annak az az oka, hogy a földalatti munkával a környező házak biztonságát veszélyeztették volna -magyarázta Csuhay. Az ingatlan-beruházásokkal foglalkozó cégnek egyébként ez volt az első parkolóháza, eddig főleg lakó- és irodaépületekkel foglalkoztak. Az ügyvezető szerint, még ha sokaknak nem is tetszik, a belvárosban is szükség van ilyen házakra, ugyanis az autók parkolását valahogy meg kell oldani Budapesten is. A csúcstechnológiás épület két és fél milliárdos bekerülési költségeit egyébként egy magán nyugdíjpénztár, a Villamosenergia-ipari Társaságok Nyugdíjpénztára állta.

Szolgáltatások I Árak I A rendszer bemutatása I Fotógaléria I Rólunk írták I Parkolóhely online foglalás
Kapcsolat I Kérdőírv I Jogi nyilatkozat I Impresszum I Partnereink